|
|
M Murtaugh, DR Jacobs, MW Steffes, X Yu, University of Minnesota,
J Roseman, University of Alabama
The HOPE study recently showed that higher albumin excretion, within
the normoalbuminuric range, was associated with higher rates of fatal
and nonfatal CHD in both diabetic and non-diabetic high risk pts.
Feeding and observational studies suggest that reduction of dietary
protein intake (generally achieved by reducing meat and increasing
grain, fruit and vegetable intake) can reduce the rate of excretion
of urinary albumin. We studied whether animal and vegetable protein
and the food groups that contribute the bulk of these proteins (meat
and grains) were related to albumin excretion in healthy black and
white young adults in CARDIA. Linear regression analyses predicted
the natural logarithm of year 10 (1995-96, age 28-40, n =2972) urine
albumin/creatinine (A/kC, mg/g, k accounting for race and sex differences
in urine creatinine), from year 7 dietary data, holding constant race,
sex, and center, and energy intake. Intake of animal and total protein
were positively related to A/kC, whereas consumption of vegetable
protein was inversely related (table). Eating meat was associated
with higher A/kC per eating occasion per day. In contrast, whole grain
intake was associated with lower A/kC per eating occasion per day.
In simultaneous regression (table), A/kC was predicted only by meat
and whole grain intake. Other plant foods were inversely (not significantly)
related to A/kC. Albuminuria may be reduced by a diet lower in meat
and higher in whole grain; nutrients other than protein may influence
albuminuria.
| |
Separate
regressions
|
Simultaneous
regression
|
| |
% increase
in A/kC
|
P
|
% increase
in A/kC
|
P
|
| Animal
protein (28.5 g) |
7.4
|
0.0006
|
3.0
|
00.3
|
| Plant
protein (28.5 g) |
-10.0
|
0.03
|
0.64
|
0.9
|
| Meat
and fish (1 time/day) |
9.6
|
<0.0001
|
7.3
|
0.007
|
| Whole
grain (1 time/day) |
-5.6
|
.005
|
-5.3
|
0.01
|
View
Slides
|